Vive la France

5 mei 2022 - Le Barcarès, Frankrijk

Ik ben in Frankrijk! Na 4 weken in Spanje te zijn geweest zeg ik nog tegen iedereen per favor in plaats van s'il vous plaît, maar dat zal de komende tijd vast wel goedkomen. Eerst nog over de afgelopen week.

Zaterdag 30 april, van Sitges naar Barcelona (37 km, 368 hm)

Over een drukke kustweg reed ik op zaterdag naar Barcelona toe. Ik had twee nachten geboekt, dus best veel tijd om deze stad te verkennen. 's Middags ging ik naar het centrum om te wandelen langs de beroemde kerk de Segrada Familia, waar nog steeds aan gebouwd wordt. Ook kwam ik langs de Arc de Triomph en ik ging ook nog even naar het Picasso-museum in het oude centrum. Het was een mooie meevaller dat de entree slechts € 5 was, ik had op € 12 gerekend. Wel was ik enigszins verbaasd om in de eerste zaal Afrikaanse maskers te zien. Zal er ook een andere tentoonstelling zijn? Ook in de volgende zalen prachtig exotisch houtsnijwerk en veel met goud en zilver beslagen voorwerpen. Gaat dit wel goed? Toch maar even op Google Maps kijken..

Shit! Ik ben het naastgelegen museum voor Volkerenkunde binnen gestapt. Geen Picasso's maar een mooie verzameling roofkunst! Ach, het was ook best leuk om gezien te hebben.

Sitges

Arc de Triomph van Barcelona

Zondag 1 mei, Barcelona

Ik had een e-ticket gekocht waarmee ik twee dagen lang onbeperkt met de bus, tram, trein en metro kon reizen. Superhandig in zo'n grote stad. Mijn hotel lag namelijk toch wel vijf kilometer bij het centrum vandaan en dan is de metro een uitkomst. Het was ook handig dat het hotel op nog geen kilometer lopen van het voetbalstadion Camp Nou van FC Barcelona lag. Want op deze zondag speelde Barça een thuiswedstrijd en drie keer raden wie er een kaartje had! Prachtig om in zo'n ambiance Frenky en Memphis aan het werk te zien en 2-1 winst.

Camp Nou

Stalletje bij stadion

Voor de aftrap

Maandag 2 mei, van Barcelona naar Blanes (71,26 km, 461 hm)

Dat Barcelona een grote stad is, wist ik natuurlijk wel maar de stad even uit fietsen is niet zomaar gedaan. 17 kilometer lang door bebouwing van verkeerslicht naar verkeerslicht, er kwam geen eind aan. Ik verbleef in Blanes, aan de Costa Brava en uiteraard nam ik nog snel een duik in zee!

Prima fietspad

Blanes

Dinsdag 3 mei, van Blanes naar Girona (42,10 km, 410 hm)

De volgende dag alweer verder, bestemming van de dag: Girona. Het is al dagen lang goed fietsweer, 20 graden en half bewolkt. Girona is een leuke stad om een dag te zijn geweest. Ik heb een wandeling gemaakt over de oude stadsmuur waar geen eind aan leek te komen, maar wat wel mooie foto's opleverde.

Streetart in Girona

Girona, de kathedraal, de stad en de heuvels

Woensdag 4 mei, van Girona naar Figueres (37,92 km, 362 hm)

Op woensdag wederom een korte dag op het zadel, maar met een reden. Aankomstplaats Figueres huisvest namelijk het Dali-museum en dat wilde ik graag nog even meepikken. Het vergde wel een strakke planning. Ik had een kaartje gekocht voor entree om 15.15u maar kon pas om 15.00u inchecken in het hostel. En dus stond ik me al een uur eerder om te kleden op het invalidentoilet van de McDonald's, had ik een supersnelle check-in en stond ik keurig om 15.13u voor het museum. Veel mensen vinden de kunst van Dali over the top of gewoon niet mooi, maar ik hou wel van de surrealistische stijl. Het gebouw zelf is al een kunstwerk op zich. En Figueres vaart er wel bij. De grote parkeerplaats aan de rand van het stadje was goed gevuld met voornamelijk Franse en Nederlandse kentekens en al die toeristen kwamen ook nog even wat eten en drinken op de terrassen en slenterden door de straatjes met souvenirshops.

Portret van Picasso door Dali

Dali-museum, de binnenplaats

Dali-museum, groots

Donderdag 5 mei, van Figueres naar Le Barcarès (76 km, 560 hm)

Vandaag verliet ik Spanje en kwam ik aan in Frankrijk. De passage door de Pyreneeën mocht voor mij geen naam hebben, het was meer een heuvel, maar de met sneeuw bedekte reuzen waren niet ver weg. Mooi voor de foto!

De grootste uitdaging vandaag was de wind. Een straffe noordwest kracht 6, het was alsof Spanje me niet wilde laten gaan (of Frankrijk me niet wilde hebben, voor bij wie het glas halfleeg is).

Mijn fiets en de Pyreneeën

Ook afdalen

Druiven en Pyreneeën

De schildpaddenrots

En dus heb ik Spanje achter me gelaten, een mooi fietsland, zeker Andalusië was prachtig. Een land met vriendelijke mensen, die erg netjes zijn in het verkeer. Er zijn in stedelijk gebied al best veel fietspaden, al is het soms raden naar waar die precies beginnen en eindigen. Dat zal vast beter worden de komende jaren.

En nu dus Frankrijk. Maar eerst ga ik een paar dagen in de relax-modus. Ik zit op een mooie, grote camping met zwembaden en alles erop en eraan.

A bientôt!

Tot en met 5 mei: 1.524,60 kilometer en 14.633 hoogtemeters

1. Joke (en Rob):
    5 mei 2022
    Ha Ruud, heerlijk om weer het verslag te lezen en de mooie foto's te zien. Genieten man. Hopelijk blijft het mooie weer aanhouden. Tot het volgende verhaal.
  2. :
    Dankjewel! Het wordt zomers ☀️
  3. Esther Brouwer:
    5 mei 2022
    Superleuk Ruud wat maak je veel mee zo. Al veel km gemaakt zo. Geniet ff lekker van de relaxmodus nu. Niks geen last van drukke vliegvelden gewoon lekker fietsen 🚴💪om je heen kijken en genieten. Succes en veel plezier in Frankrijk.
  4. :
    Lekker fietsen
  5. Marco:
    Cool een thuiswedstrijd ! Komen al die jaren Frans nu mooi van pas! Bon
  6. :
    6 mei 2022
    Mevrouw Beckers zal wel trots zijn.
  7. Pieter:
    6 mei 2022
    Goed bezig Ruud!! Lekker aan het genieten daar! Leuk even een wedstrijd barca meepakken!
  8. :
    Ja, echt leuk
  9. Frank Stam:
    7 mei 2022
    Heel leuk om je reis op deze manier (zonder zelf te fietsen :)) te volgen. Je maakt zo wel heel wat mee. Het verkeerde museum ingaan vond ik helemaal een goeie grap. Veel plezier nog in La France.
  10. :
    7 mei 2022
    Dank je Frank!
  11. Lia:
    10 mei 2022
    De link doorgekregen van Bennie en ik vind het leuk om je verhalen en belevenissen te lezen. Heel veel plezier en succes de verdere reis.
  12. :
    Dank u wel!
  13. Sigrid:
    10 mei 2022
    Hoi Ruud, wat maak je een gave ritten. Leuk je foto's. Geniet...
  14. :
    Dank je Sieg, komt goed!
  15. Huub:
    Prachtig allemaal
  16. Martijn Ouwerkerk:
    11 mei 2022
    Ziet er allemaal avontuurlijk uit Ruud. En helemaal leuk om een wedstrijd van Barcelona mee te pakken. Geniet van je trip!
  17. :
    Thanks!