Ga terug naar start

10 april 2022 - Sevilla, Spanje

Het is zondagochtend 10.30 uur. Ik heb net ontbeten bij Taberne El Papelon, een tostada met jamon en queso, een caffé solo en een jus d'orange.

Het belooft een mooie dag te worden in Sevilla met temperaturen tot boven de 25 graden. Ik zit op een bankje bij de fontein. Spanjaarden lopen nog in warme jassen, een stadsmedewerker veegt de straat, een koets met een paard ervoor rijdt voorbij. Het is een zondagochtend zoals je je die voorstelt in een stad als Sevilla.

Sevilla Cathedral

Foto: Sevilla

​​Toch was niet de hele heenreis zo relaxed. Woensdag vroeg vertrokken en alles ging gesmeerd, maar in België begonnen de problemen. Werkzaamheden aan het spoor, treinen die opeens niet verder reden en daardoor aansluitingen die gemist werden. De geplande bestemming Bordeaux ging het sowieso niet meer worden en ook Parijs was nog ver. Niet ideaal.

In de intercity direct naar Antwerpen

Foto: Onderweg

Maar in de trein naar Lille was daar opeens Monique, een Franse madam van een jaar of 60 die mijn fiets zag, toen een praatje kwam maken en vervolgens de conducteur een alternatieve route liet uitstippelen. Op station Lille liep ze voor me uit naar de ticketservice waar de medewerker geen andere keuze werd geboden dan mijn waardeloos geworden TGV-ticket van Parijs naar Bordeaux kosteloos om te zetten naar de volgende dag. De wereld zou een mooiere plek zijn als er meer mensen als Monique waren.

Het liep in Parijs al tegen 10u in de avond toen de trein station Gare du Nord binnenrolde. Snel naar het hostel voor een slaapplek, maar helaas: vol. Op naar het volgende hostel en daar was wel plaats en zo sliep ik voor € 28 de eerste nacht op een slaapzaal met 2 Amerikanen, een Nigeriaan en een Indiër. Mijn fiets mocht in de keuken en er waren goede kluisjes voor de spullen.

Parijs museum Het Louvre

Parijs Arc de Triomphe du Carrousel

Foto's: Parijs

De volgende dag fietste ik bij een grijze lucht door het centrum van Parijs naar station Montpernasse, vanwaar ik met 300 km per uur naar de Spaanse grens zoefde. Ik was in Spanje waar ik in San Sebastian verbleef, een mooie stad met tulpen uit Breezand in de bloembakken.

San Sebastian baai met golfsurfers

San Sebastian tulpen uit Breezand

Foto's: San Sebastian

Veel tijd heb ik niet in San Sebastian kunnen doorbrengen, want al om kwart over 5 ging de wekker. Op naar de bus! In Spanje wordt nog veel gereisd met lange-afstandsbussen, waarmee ik eerst naar Salamanca ging en de volgende dag, we spreken inmiddels over zaterdag, naar Sevilla.

Salamanca Plaza Mayor

Foto: Salamanca

En nu kan de reis echt beginnen. Morgen ga ik fietsen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Esther Brouwer:
    10 april 2022
    Een paar hobbels dus op de heenreis Ruud. Maar alles komt altijd goed 😊. Super veel plezier op de fiets nu 💪
  2. Joke (en Rob):
    10 april 2022
    Ha Ruud, wat een pech bij de start maar gelukkig was jouw reddende engel madame Monique. Mooie foto's en een prachtig verhaal. Veel succes en ik hoop dat het mooie weer zo blijft. Groetjed, Rob en Joke.
  3. Aldo:
    11 april 2022
    Zet hem op Ruud!
  4. Huub:
    12 april 2022
    Leuke verhalen al Ruud!
  5. Marco v:
    13 april 2022
    Gaan met die fiets ! Geniet !
  6. Richard vd H:
    13 april 2022
    Mooi verhaal Ruud, veel succes en geniet van je fietsavontuur !